Det er kommunens ansvar å sørge for at brannvesenet har tilgang på tilstrekkelig slokkevann.
– Vi har til tider utfordringer vedrørende tilgang til slokkevann. Noen ganger kan det være langt til nærmeste vannkilde, andre ganger kan det gjelde kapasiteten på vannledningsnettet og dermed brannvannuttaket, opplyser Kristoffersen, som er seksjonsleder for beredskapsavdelingen i Bergen brannvesen.
Brannvesenet jobber på flere plan for å sikre tilstrekkelig slokkevannforsyning.
– Bergen har et relativt godt utbygget vannledningsnett med digital oversikt over vannledningsnettet. Det gir oss verdifull informasjon om plassering av brannvannuttak, hvilket ledningsnett vannet hentes fra og dimensjoner på rørnettet. I tillegg ligger brannvannuttakene synlig i Locusterminalen på utrykningskjøretøyene, forteller han.
Mannskapsbilene har vanntanker med tilstrekkelig vannmengde til å iverksette livreddende røykdykkerinnsats. Dess lenger ut i distriktene det brenner, jo lengre vei til nærmeste vannkilde. Tre vanntankbiler i beredskap benyttes i områder med redusert vannverk og store avstander mellom brannvannuttakene.
– Hvis en brann har utviklet seg til å kreve større mengder vann enn vi har tilgjengelig, eller vi går tom for vann under pågående innsats, kan dette få store konsekvenser. Da kan vi måtte avbryte røykdykkerinnsatsen og brannen vil eskalere og øke i omfang. I verste fall kan det medføre tap av menneskeliv, sier Kristoffersen.
Klimaendringene gjør at brannvesenet må tenke nytt, fordi både vind og temperatur medvirker til tørke av utmark og terreng.
– Ved brann langt fra vei og vannverk belager vi oss på åpne vannkilder i terrenget, eller bringer med oss vannbuffer som kan fylles med helikopter eller med pumpe fra mindre bekker, forteller Kristoffersen.
Bergen brannvesen har nylig etablert dialog med skogforvalteren om planlegging av traktorveier som også kan benyttes av brannvesenet ved behov.
Samarbeid på tvers
I Oslo har beredskaps- og ROS-analyser de siste årene avdekket at noen få områder har utfordringer med slokkevann.
– Leveranse av brannvann er en prioritert oppgave. I Oslo er det, med noen få unntak, et godt utbygd ledningsnett som sikrer brannvesenet tilstrekkelig slokkevann for de aller fleste situasjoner, sier stabssjef Synne Aspås i Brann- og redningsetaten (BRE).
– Ved store eller langvarige branner kan den døgnbemannede vaktsentralen i vann- og avløpsetaten (VAV) gjøre omreguleringer på vanndistribusjonssystemet for å bedre tilgangen til slokkevann i det aktuelle området. Ved spesielt høyt konsum av slokkevann, for eksempel i større industribranner, vil det imidlertid være nødvendig å sikre ekstra vannforsyning ved hjelp av tankbiler. Der det er dårlig tilgang på brannkummer, for eksempel i marka, enkelte boligområder, og langs hovedveinettet, vil det også være behov for tankbiler, sier hun.
BREs beredskapsanalyse fra 2019 påpeker at det fremdeles er behov for kvalitetssikring av områder som forutsetter tankbil.
– Dette er et kontinuerlig arbeid som løses i samarbeid mellom forebyggendeavdeling og beredskapsavdelingen i etaten, i samarbeid med VAV, sier Aspås.
Dette sier lovverket
Plan- og bygningsloven § 27-1:
- «Bygning må ikke føres opp eller tas i bruk til opphold for mennesker eller dyr med mindre det er forsvarlig adgang til hygienisk betryggende og tilstrekkelig drikkevann, samt slokkevann.»
Forskrift om brannforebygging § 21:
- «Kommunen skal sørge for at den kommunale vannforsyningen fram til tomtegrenser i tettbygde strøk er tilstrekkelig til å dekke brannvesenets behov for slokkevann. I boligstrøk og lignende der spredningsfaren er liten, er det tilstrekkelig at kommunens brannvesen disponerer passende tankbil.»
Byggteknisk forskrift (TEK17)
§ 11-17-E:
- «Byggverk skal tilrettelegges slik at en brann lett kan lokaliseres og bekjempes.»
- Veiledning til forskriften, utgitt av Direktoratet for byggkvalitet:
- «Det lokale brann- og redningsvesenet avgjør om tankbil kan benyttes som slokkevann.»
- «I områder hvor brannvesenet ikke kan medbringe tilstrekkelig vann til slokking, må det være trykkvann eller åpen vannkilde.»
Manglende slokkevann vil kunne gi store konsekvenser og forsyning av vann fra tankbil vil ta lengre tid. VAV kan bistå med ytterligere tankbiler ved behov.
– BRE jobber i disse dager med en beredskapsplan og kontinuitetsplan for langvarig bortfall av vann og ser på hvilke konsekvenser dette kan få for alle våre tjenester. Et scenario med manglende tilgang på eller helt bortfall av vann vil kunne gi store konsekvenser for hvordan etaten skal ivareta sitt samfunnsoppdrag, et scenario vi kan bli stilt ovenfor med tanke på klimaendringer, poengterer Aspås.
Sikre vannkilder
Trøndelag brann og redning (TBRT) er et interkommunalt selskap som betjener fem kommuner.
– Det er stor forskjell på en stor bykommune som Trondheim, som har kommunalt vannverk, og mindre steder hvor private vannverk er mer vanlig. I Trondheim fastslår VA-normen at for vannledninger som skal dekke slokkevannforsyning må dimensjon være minimum 150 millimeter, mens mindre kommuner ikke nødvendigvis har samme krav, forteller rådgiver Ole Ludvigsen i TBRT.
Vannledninger med mindre kapasitet i boligstrøk og lignende hvor spredningsfaren er liten, kan suppleres med at brannvesenet disponerer passende tankbil.
– Det største problemet med mindre vannverk er at pengene ofte går til å oppfylle kvalitetskrav til drikkevann, mens slokkevannkapasiteten blir glemt, sier han.
I store hyttekommuner blir gjerne infrastrukturen knyttet til strøm og vann hengende litt etter ønsket om utbygging.
– Noen steder etableres reservoarer som erstatning for manglende brannvann. Da kan det komme som en overraskelse når brannvesenet krever pumpestandplass året rundt. Vi kan ikke bruke tid på å hogge hull i isen på tjern om vinteren, eller vente på at tankbilen skal fylles opp ved lav vannføring i elver og bekker, fastslår han.
I boligstrøk hvor tilstrekkelig dimensjonering av vannledning erstattes med tankbil skal det være en sikker vannkilde med fullverdig uttak (33 sekundliter) innenfor tusen meter. I områder med mindre bebyggelse er kravet 20 sekundliter.
– Dette forutsetter at brannstasjonen har tankbil og at sjåføren har samme vaktordning som vaktlaget. Dette har vi ikke på plass overalt. Adkomst kan også være en utfordring i hytteområder hvor det ikke er brøytet vei helt frem. Både tilgang på slokkevann og adkomst er en forutsetning hvis brannvesenet skal gjøre en effektiv jobb, understreker Ludvigsen.
Vaktordning beste løsning
– Det fungerer jo i praksis, sier Einar Melheim om statusen for slokkevann i Norge sett under ett.
– Samtidig er det tankbiler som gjør at det faktisk fungerer, legger han til.
Melheim jobber som fagrådgiver ved Nasjonalt kompetansesenter for vanninfrastruktur. Det er en del av bransjeorganisasjonen Norsk Vann. Han peker i likhet med Ludvigsen på utfordringene ved at det enkelte steder ikke er vaktordning for mannskap på tankbilene.
– Konsekvensen blir da at tankbilen kommer først en stund etter resten av mannskapet, forklarer han.
Norsk Vann har tidligere anslått at det er stort behov for oppgradering av norske vann- og avløpsanlegg. Dette skal finansieres ved selvkost. Dermed blir regningen for arbeidet sendt videre til folk som bor i kommunen. Må nettet også dekke slokkevann lenger utenfor sentrum, vil prisen øke enda mer.
I valgår kan en slik prisøkning være avgjørende for lokale politikere som prøver å bli gjenvalgt. Av hensyn til beredskap er det derfor enkelte som har foreslått at temaet bør bli løftet opp til nasjonalt nivå.
– Det er nok mange som ønsker det, men det er nok lite realistisk. Politikerne vil nok ønske at slike investeringer skal bli bestemt lokalt. Da er det nok bedre å si at alle kommuner skal ha en tankbil med vaktordning. Det blir nok billigere enn at det skal være et rørnett som dekker behov for slokkevann i hele kommunen, sier Melheim.
Advarer mot tankbil som løsning
Den løsningen vil Morten Meen Gallefos avvise. Han er brann- og redningssjef i Grenland brann og redning. I mars opplevde de at mangel på slokkevann ved en brann på et næringsområde.
– Det å skulle rykke ut med tankbil til slike områder er en meget dårlig løsning. Vi kjørte jo skytteltrafikk på Langrønningen, sier han. Totalt var det tre tankbiler i drift under innsatsen for å hindre store skader på andre butikker i området. En ny Elkjøp-butikk ble totalskadd i brannen.
Gallefos forklarer at de hadde stilt krav om at næringsområdet måtte bygges ut i tråd med de preaksepterte løsningene i TEK17. Brannvesenet skulle ha tilgang på minst 3 000 liter vann i minuttet, fordelt på to kummer.
– Så begynner det å brenne, og vi får for lite vann til å slokke, sier Gallefos.
Kommunen har undersøkt hva som gikk galt. Det skal ha vært nok fra vannverket fram til Langrønningen. Feilen skal ha vært på en brannvannspumpe som skulle ha levert vann videre inn på området, men dette skal nå være rettet.
I framtiden vil brannvesenet kreve fullskala tester for å unngå at slike feil gjentar seg. Gallefos sier også at dette kan få følger for hvilke prosjekter de sier ja til.
– Du må dimensjonere for litt større branner. Om slokking skal være basert på tankbil, så blir det vanskelig å godkjenne utbygging av såpass store prosjekter som de på Langrønningen, sier Gallefos.
– Hvis vi skal gå bort fra preaksepterte løsninger, så må det gjøres analyser for en løsning med tankbil. Denne må da bli godkjent av tredjepart, sier han.