Synne Sauar i oppstartsselskapet Li-tech presenterte en ny teknologi for sporing av batterier i avfallsanlegg på Brannvernkonferansen i mai.Foto: Cornelia Koppang Henriksen, Brannvernforeningen
Sporer batterier i avfall
De aller fleste branner i avfallsanlegg skyldes batterier som antenner brennbart søppel. Gründerbedriften Li-tech mener å ha funnet løsningen på problemet med en ny teknologi for deteksjon av batterier i fragmenterte avfallsstrømmer.
Batteridrevne produkter og brukte batterier som kastes
sammen med brennbart restavfall, utgjør en stor brannrisiko dersom batteriene
utsettes for ytre belastninger. Det gjelder ikke minst litiumbatterier.
Batteriene kan bli utsatt for termiske hendelser som kan føre til brann eller eksplosjon,
for eksempel i forbindelse med kverning av avfall i et avfallsanlegg.
– Nær 80
prosent av alle branner i avfallsanlegg skyldes batterier som selvantenner på
grunn av støt eller annen mekanisk belastning. For å løse dette problemet er vi
i gang med utvikling av et sensorsystem som kan oppdage batterier skjult blant
annet restavfall på samlebåndet før de havner i kverna til avfallsanlegget,
sier daglig leder Synne Sauar i selskapet Li-tech.
Sensorsystemet er utformet slik at det kan festes på
undersiden av samlebånd i anlegget. Det må plasseres under samlebåndet i et
område før avfallet går til grovkverning. Evnen til å oppdage batterier utvikles
ifølge Sauar ved hjelp av kunstig intelligens og maskinlæring. Systemet kan
oppdage batterier som skjuler seg i alt fra datamaskiner, nettbrett og leker
til elektriske tannbørster og «selvspillende» bursdagskort.
Li-tech har foreløpig utført to felttester av et sensorsystem for deteksjon av batterier i avfallsanlegg.Foto: Ida Marie Thin Pedersen
Omfattende testing
– Gjennom et
samarbeid med Stena Recycling sitt gjenvinningsanlegg på Frogner utenfor Oslo har
vi til nå gjennomført to felttester av utstyret. På bakgrunn av testene har vi hatt
behov for å gjøre mindre justeringer for å få enda mer nøyaktige data fra
sensorene. Vi jobber med en ny prototyp og håper å få testet en pilotversjon av
denne hos Stena Recycling i løpet av høsten, opplyser Sauar.
Annonse
I tillegg
til nye tester for å få verifisert løsningen er Li-tech på jakt etter en
partner med kompetanse på robotteknologi. Ifølge Sauar handler det om å kunne
automatisere prosessen med å plukke vekk batterier som oppdages i avfallet på
samlebåndet.
– For å kunne tilby et produkt med stor kommersiell
gjennomslagskraft i markedet, trenger vi å få utviklet en robotarm som kan
fungere i samspill med sensorsystemet, forklarer Sauar.
Opptatt av sirkulærøkonomi
Annonse
Det er snart to år siden hun og medgründer Ida Marie Thin
Pedersen startet Li-tech. Det skjedde etter at de begge hadde fullført et
masterstudium i entreprenørskap ved Norges miljø- og biovitenskapelige
universitet (NMBU) i Ås.
– Med økonomiutdannelse i bunn er vi begge opptatt av
sirkulærøkonomi og gjenbruk. Det var en av grunnene til at vi fattet interesse
for avfallsbransjen. Vi ser på avfall som en viktig ressurs, men det må
forvaltes på en brannsikker og miljøvennlig måte, poengterer Sauar.
Li-tech har i dag tre ansatte på heltid og fire på
deltid. Foruten økonomiske bidrag fra private investorer er selskapet finansiert
ved hjelp av forskningsmidler fra Regionalt forskningsfond Viken og Norges
forskningsråd.
Et voksende problem
Sauar mener det haster med å få på plass teknologi og
utstyr som kan hindre batteribranner med tilhørende miljøfarlige utslipp fra
avfallsanlegg. Hun viser til at elektrisk og elektronisk avfall (EE-avfall) er
den hurtigst voksende avfallsstrømmen i verden. Samtidig er det anslått at
antall litium-ionbatterier vil øke med 27 prosent årlig frem til 2030.
– Dette er fremtidsutsikter som aktualiserer behovet
for teknologien vi nå er i ferd med å utvikle. Går det som planlagt vil vi ha et
produkt for sikker håndtering av brukte batterier i avfallsanlegg klart for salg
i løpet av 2024, fremholder Sauar.