Batteriretur samler årlig inn cirka 16.000 tonn brukte batterier i Norge.

Feilsorterte batterier

Husholdningsbatterier som kastes i restavfall er blant de vanligste årsakene til at det de siste fem årene har oppstått 228 branner i norske avfallsanlegg. – Løsningen er enkel, men koster penger, fastslår daglig leder Fredrik Andresen i AS Batteriretur.

Publisert Sist oppdatert

Batteriretur holder til i Sandefjord og Fredrikstad, og samler inn og gjenvinner alle typer batterier fra hele Norge, fra de bittesmå som finnes i høreapparater til digre industribatterier. Batteriretur er et ideelt selskap, eid av batteriprodusentene.

Stadig flere av dingsene vi omgir oss med er batteri­drevne – en gjennomsnittlig norsk husholdning har 75 batterier i huset, anslår Batteriretur. Havner disse i rest-eller papiravfallet kan de utgjør en stor brannrisiko når de kommer til avfallsanlegget.

– Batterier har ingenting i restavfallet å gjøre – så enkelt er det. De skal sorteres i hjemmet og legges i egne bokser, sier Andresen.

Batteriretur har i mange år anbefalt norske kommuner å sørge for jevnlig innsamling av hus­holdningsbatterier.

– Vi har oppfordret samtlige norske kommuner å etablere en egen innsamling av batterier. Med jevne mellomrom, for eksempel en gang annenhver uke eller én gang i måneden kan innbyggerne plassere sine bokser med husholdningsbatterier på toppen av avfallscontainerne. Det er et enkelt tiltak for å unngå at batterier havner i restavfallet, men det er liten vilje i kommunene til å betale for en slik løsning, sier Andresen.

Risiko for kortslutning

EUs Batteridirektiv av 2006 legger ansvaret for tilfredsstillende innsamling og gjenvinning av kasserte batterier på batteri­produsentene. Husholdningsbatterier kan derfor leveres inn samme sted hvor de er kjøpt, eller på kommunale mottaksstasjoner eller mottaksstasjoner for farlig avfall. Batteriretur samler inn batterier fra forhandlere og mottaksstasjoner de har avtale med.

– Forhandlere er pliktige til å ta imot batterier av samme type som de selger. Vi anbefaler forbrukerne å teipe polene på batteriene før de legges i boksen hjemme, sier Andresen.

Alle batterier vil inneholde noe restenergi når de kasseres. Derfor er det en viss risiko for kortslutning når batteriene samles inn. Det kan skje hvis polene på batteriene kommer i kontakt med hverandre, eller med metaller.

– Batteriene som kommer til våre mottaks­stasjoner blir sortert på kjemi av våre ansatte og sorteringsmaskiner. Deretter blir de sendt til ulike land i Europa for gjenvinning. Batterier inneholder viktige råvarer som litium, kobolt, nikkel og mangan, som blir brukt i produksjon av nye batterier og andre produkter. Flere av disse ressursene finnes i begrenset mengde på kloden, derfor er det viktig at de resirkuleres, forteller han.

Vanskelige branner å slokke

Flere under­søkelser slår fast at etter selvantenning er batterier den vanligste årsaken til brann i avfallsanlegg. En av forklaringene er at batterier i restavfall som ikke oppdages og blir sortert ut, kan bli utsatt for press og varme hos avfallsanlegget, noe som skaper fare for thermal runaway. Det innebærer at et batteri varmes opp på grunn av ytre eller indre påvirkning, og hvis varmen ikke har noe sted å ta veien vil temperaturen fortsette å øke og batteriet kan ta fyr.

Hvert år samler Batteriretur inn om lag 16.000 tonn brukte batterier i Norge. Fortsatt dominerer blybatterier, men mengden litium-ion-batterier vokser raskt. Dette er oppladbare batterier som brukes i bærbar elektronikk som mobiltelefoner. Disse har høy energi i forhold til størrelsen, og dermed økt brannrisiko. Slike branner kan være svært vanskelige å slokke.

– Forbrukeren trenger mer kunnskap om farerisikoen, og bli flinkere til å returnere alle brukte batterier, sier Fredrik Andresen.

I sluttrapporten etter tilsynsaksjonen som ble gjennomført høsten 2020 kommer det frem at 36 av 145 avfallsanlegg mangler eller har mangelfullt egnet beredskapsutstyr for håndtering av brann­tilløp i litiumbatterier.

Banebrytende teknologi

I løpet av 2021 åpner Batteriretur sitt nye pilotanlegg for gjenvinning av høyenergibatterier i Fredrikstad. Anlegget er det første av sitt slag i Norge, og tar i bruk helt ny teknologi. Batteriretur samarbeider med Hydro og Northvolt om pilotanlegget.

– Der skal vi demontere og gjenvinne høyenergi litium-ion-batterier fra blant annet elbiler og båter. Vi tar ut 17-18 fraksjoner av batteriene, som stål, aluminium, kobber, plast, gummi, litium, kobolt, nikkel og mangan. Dette er ressurser som kan gjenvinnes i det uendelige, og vi sørger for å de kommer tilbake i produksjon. Skal vi lykkes med god sirkulærøkonomi er det helt elementært å ta vare på disse ressursene, sier Fredrik Andresen.

Høyenergi litium-ion-batterier inneholder mye restenergi og kan være svært brannfarlige. Det er derfor viktig at batteriene er tappet for strøm før demonteringen starter. Tapping av strøm skjer på Batteriretur sitt anlegg i Sandefjord.

Powered by Labrador CMS