Jernbanen på Østlandet har flere tunneler nær Oslo-området. Det nye brann- og redningstoget kan bistå med både slokking og å redde folk fra tunnelbranner.Hedda Nossen, Bane NOR
Brannsikkerhet på skinner
Det kan være krevende å få slokket branner i utmark uten veier, men mange steder går det skinner. Der kan toget bli redningen.
Ytterst på kanten av Oslo S står det
parkert. Flere titusener går over eller nær det hver dag. Samtidig er det nok
mange som ikke har tenkt over nøyaktig hva det er som står parkert der.
Med en vekt på over 300 tonn,
er dette Norges største utrykningskjøretøy.
Under pandemien kom brann- og
redningstoget til Østlandet. Der fikk det sin faste base med kort vei inn til
alle jernbanestrekninger i Oslo-området. Siden den gang har flere brannvesen
fått stifte bekjentskap med toget og hva det kan bidra med når det brenner.
Brann- og redningstoget har base i et litt skjermet område på Oslo S.Arnfinn Storsveen
Viktig ressurs
Årets sommer startet både varm og tørr.
Været førte også til at faren for branner langs jernbanen har vært større. Gnister
fra bremsene på tog kan være mer enn nok til å starte en brann i tørt og
kanskje også øde terreng. Selv om brann- og redningstoget utgjør en viktig del
av beredskapen i Oslo-området, kan det også bli sendt av gårde for å slokke
branner ellers på Østlandet.
Annonse
– Hvis det er av stor samfunnsinteresse og
kan hindre store skader, så antar jeg at det blir et ja til å hjelpe, sier Knut
Hauglund til Brann & Sikkerhet. Han er leder for berging og beredskap i
Bane NOR.
Hauglund forklarer at det er togledelsen
og redningsetatene som bestemmer om toget kan brukes i en større slokkeinnsats
utenfor togets kjerneområde.
Klare til å rykke hele døgnet
Annonse
– Her vil vi ha de beste lokførerne, sier
Hauglund. Inne i lokalet til Bane NOR har lokførerne tilgang på det de måtte
trenge gjennom en hel vakt. Der skal de være klare til å rykke ut på kort
varsel, hele døgnet.
Det er alltid to lokførere på vakt. De har
adgang til både hvile, trening og underholdning i basen. Lokførerne skal også
bidra med andre oppgaver mens de venter på alarmen. Blant annet
beredskapsarbeid, og på å holde branntoget i best mulig stand. Totalt er det 16
lokførere som har denne jobben i Norge nå.
– Ingen av de nye ansatte hos oss er helt
nye. De har erfaring som lokførere fra før, og er gode til å holde roen, selv
når det er hektisk og uoversiktlig rundt dem. Det er de beste av de beste, sier
Hauglund.
Målet er at toget skal være klart for
utrykning på 15 minutter. Lokførerne skal på den tiden rekke fra Lodalen til
Oslo S. På den tiden skal også mannskaper fra Brann- og redningsetaten i Oslo ha
kommet fram og være klare for utrykning.
Brann- og redningsetaten i Oslo har øvd sammen med brann- og redningstoget, slik at de skal bli kjent. Mannskapene skal kunne rykke ut sammen ombord toget på 15 minutter.Hedda Nossen / Bane NOR
Stor kapasitet
Toget består av et lokomotiv. I tillegg
kommer to tankvogner, en redskapsvogn og en trykksatt vogn som kan brukes til å
evakuere folk fra tog inne i tunneler. Disse vognene veier til sammen 230 tonn,
i tillegg til selve lokomotivet som veier 85 tonn.
Hver tankvogn har en kapasitet på 44.000
liter vann. Det er også 2.000 liter skumvæske om bord til innblanding i
slokkevannet. Innholdet i tankene kan også styres mellom vognene. Slik at en
tankvogn kan kjøres vekk for å fylle på mer vann, mens resten av toget blir
brukt i en slokkeinnsats.
Den trykksatte vogna har nok oksygen til å
forsyne 50 personer med pusteluft i opptil flere timer. På den måten er den
også egnet til å redde folk ut fra tunneler fylt med røyk som følge av branner.
En vogn er full av verktøy som kan være
til nytte for brannvesen på et større skadested. Det er også mulighet for å
lade opp utstyr, fylle oksygentanker og mye mer om bord.
Brann- og redningstoget har en egen vogn for å evakuere folk fra blant annet branner i tunneler.Hedda Nossen / Bane NOR
Første sommer i tjenesten
Tommy Fjeldberg, Morten Mattson og Morten
Lystad er de tre nyeste lokførerne på brann- og redningstoget. De startet på
opplæringen 1. april. I tillegg til at alle har kjørt lokomotiver før, så har
Fjeldberg vært montør hos Spordrift, Mattson har undervist ved
lokomotivførerskolen og Lystad har mekanisk bakgrunn.
– Det virket spennende å skulle begynne
med dette. Det bryter opp en rutine, og jobben har flere oppgaver enn å kjøre tog,
sier Lystad.
– Dette er veldig annerledes. Det er
spennende å få bistå brannvesen i en viktig jobb, legger Mattson til.
– Ja, vi er klare, sier Fjeldberg om det
som blir deres første sommer i tjeneste. Fra 1. juni har de vært med i en
turnus hvor de har teknisk ansvar i tomanns-teamet som er på vakt.
Morten Mattson, Tommy Fjeldberg og Morten Lystad er her inne i en redskapsvogn på brann- og redningstoget.Arnfinn Storsveen
Viktig erfaring
De tre var fortsatt under opplæring da de
møtte Brann & Sikkerhet ved Bane NOR sitt anlegg i Lodalen. Der blir det
mye trening for å bli mest mulig effektive i jobben.
– På de 15 minuttene før utrykning skal vi
også gå over sjekklista vår, i tillegg til å komme oss ned til Oslo S,
forklarer de tre. Personen som skal kjøre selve lokomotivet, skal sjekke 21
punkter. Personen som har teknisk ansvar, har en liste på 26 punkter.
– På noen av øvelsene i juni tok det opp
mot 22 minutter. Så litt forbedringsarbeid er det jo, kunne en smilende Mattson
konstatere.
– Men vi blir stadig bedre, og skal ned i
15 minutter før vi går på vakt, var de enige om.
Mattson, Fjeldberg og Lystad er alle erfarne lokomotivførere, selv om de er ferske på brann- og redningstoget. Alle var motiverte for innsatsen, kunne de fortelle til Brann & Sikkerhet.Arnfinn Storsveen
Konsept fra alpene
Det norske toget ble kjøpt brukt fra
Østerrike, der det er en lang tradisjon for brann- og redningstog. Det er
senere blitt modernisert og tilpasset norske forhold. Det er langt fra
tilfeldig at toget kommer fra et land i alpene.
Landene der har lenge hatt behov for å
kunne slokke branner fra sporet. Høye fjell, broer og lange tunneler kan være
vanskelige å nå med brannbiler. Sveits har til eksempel 16 brann- og redningstog
i aktiv bruk. For to år siden bestilte Østerrike det som blir minst 5 nye tog,
med mulighet for at det kan bli totalt 20.