
Billig fix for oppgradering av sykkel kan få fatale følger
Det er godt kjent at billig elektronikk kan være en risikofaktor for brann. Brannvesenet i London kobler nå billige batterier til dødelige elsykkelbranner.
Tallene er tydelige. Den raskest økende årsaken til branner i London, er nå batterier på elsykler og elsparkesykler. Fra 2022 til 2023 har antallet økt med 60 prosent, ifølge tall fra brannvesenet i byen. Det gjør at de advarer om utviklingen.
Tre personer i London døde som følge av slike branner i fjor, og rundt 60 ble skadd. I snitt var det en slik brann annenhver dag.
Totalt døde elleve personer i Storbritannia som følge av branner i elektriske sykler og sparkesykler i 2023.
Sammenlignes med bomber
Brannene det gjelder, har i mange tilfeller mye til felles
med marerittscenarioene som blir tegnet opp. Det begynner å brenne under
lading, gjerne i bunn av en trapp eller i en yttergang, og kan gjøre det
vanskelig å rømme fra brannen.
- Elektriske sykler og elektriske sparkesykler kan være en gøyal og bærekraftig måte å ta seg rundt i en by som London. Vi ser at det blir stadig mer populært, sier en talsperson for brannvesenet i London til Brann & Sikkerhet.
- Samtidig er den dystre virkeligheten at noen av disse kjøretøyene er svært farlige, og det gjelder særlig de som er blitt bygd om på ulike måter. Enten det er snakk om endringer på kjøretøyet eller med brukte deler og produkter som er kjøpt på nett. De sistnevnte er ikke nødvendigvis i tråd med sikkerhetsstandardene. I tillegg kan det være farlig å bruke feil lader, legger talspersonen til.
Ulykkene og dødsfallene har også ført til at flere politikere har reagert. En av disse er Labour-politikeren Yvonne Fovargue. Hun er medlem av en tverrpolitisk gruppe i nasjonalforsamlingen, som jobber med blant annet sikker hjemmeelektronikk. Hun var tydelig i et intervju med The Guardian i vår:
- Disse elektriske syklene kan nå ekstremt høye temperaturer på bare noen sekunder. De er så farlige, at det er nesten som å ha en udetonert bombe inne i ditt eget hjem, siterer de Fovargue på.

Enorm økning på få år
- Rundt 2020 begynte vi å se en økning i antall branner som involverte elektriske sykler og sparkesykler. Brannvesenet har i lang tid gjentatt budskapet om brannfarer som følger med slike kjøretøy, både til media og andre interessenter, sier en talsperson fra brannvesenet i London.
The Guardian gikk i fjor gjennom statistikk, og konkluderte med at det i Storbritannia har vært en firedobing i antall branner i elektriske sykler og sparkesykler fra 2020 til 2023.
- Etter at antallet branner økte merkbart i 2023, ble det lansert en kampanje - #ChargeSafe. Formålet var å skape mer bevissthet blant folk i London, forklarer en talsperson til Brann & Sikkerhet.
For de som er kjent med de norske ladevettreglene, så vil mye av innholdet i kampanjen være godt kjent. Den gir klare råd om hva du bør gjøre og unngå under lading, også kjent som Ladevettreglene.
(Du kan lese begge settene med råd nederst i saken)
En annen del av kampanjen er mer myntet på myndighetene. Der krever de at det kommer på plass en regulering de mener er sårt tiltrengt.
- Vi trenger strenge reguleringer for nettbutikker slik at produkter som batterier og ladere holder et tilfredsstillende nivå, sier talspersonen.
Stanser omsetningen av to batterimodeller
Det har også skjedd endringer etter at kravet ble fremmet. Fem nettbutikker har mottatt tilbakekallingsvarsel for batterier fra produsenten UPP. 20 andre forhandlere og den kinesiske produsenten har også mottatt varsel om tilbakekallingen. Batteriene er koblet til flere av brannene i 2023.
- Dette er et velkomment tiltak for å redusere faren for at forbrukere blir utsatt for farlige produkter, sier talspersonen.
Det er Office for Product Safety and Standards (OPSS) som har sendt ut varselet. De har ansvar for oppgaver som i Norge er organisert under blant annet Forbrukertilsynet.
Kort tid etter tilbakekallingen startet en brann i nettopp et slikt batteri på et hotell i Kensington i London. 25 brannfolk måtte i innsats, og 80 personer måtte evakueres. En mann hadde hørt batteriet lage rare lyder, og lagt det utenfor hotellrommet. 20 minutter senere tok batteriet fyr.
- Brannen i Kensington understreket hvorfor vi har sendt ut tilbakekallingsvarsel av disse batteriene. Forbrukere må være bevisst på at dette er batterier som kan feile, og at det kan få fatale følger. Folk som eier slike, bør la være å bruke dem, sier Graham Russel i OPSS.
I april gikk også Consumer Product Safety Comission i USA ut og advarte mot produkter fra UPP. De opplyste også at UPP hadde nektet å godta tilbakekallingen av batteriene. I etterkant har flere av de store nettmarkedene stanset salget av de to batteriene det gjelder.
Ombygde sykler
Batteriene det gjelder blir brukt til å bygge om sykler. En ny elsykkel koster gjerne flere titusener av kroner. Motor, batterier og annet utstyr for å bygge om en pedalsykkel kan være langt rimeligere. Flere norske medier, blant annet NRK, har skrevet saker om fenomenet, og vist hvordan folk selv kan gjøre dette hjemme.
Brannvesenet i London advarer nå om faren slike prosjekter kan representere. Disse syklene viser seg å utgjøre en betydelig andel av branner som starter i elsykler og elsparkesykler. Ifølge The Guardian var de årsak til 40 prosent av slike branner i første halvdel av 2023.
- Vi vil advare folk mot å kjøpe billige deler på nett, siden det er en større sjanse for at disse er utrygge. Bruk av slike øker faren for brann. Vi anbefaler alltid at folk kjøper slike varer fra seriøse aktører. Tilbud som virker for gode til å være sanne, er ofte det. Slike sett for ombygging er en reell bekymring for oss, sa Charlie Pugsley i en pressemelding i januar. Han er assisterende brannsjef i London.
Brannvesenet i London trekker også fram dette i sine sikkerhetsråd for elsykler.
Det kan være svært farlig å bygge om en pedalsykkel til elsykkel med gjør-det-selv-sett. Disse kan utgjøre en betydelig brannfare. Få en profesjonell eller kompetent person eller virksomhet til å gjøre jobben, dersom du ønsker å bygge om sykkelen på denne måten. Vær sikker på at batteriet er fra en seriøs forhandler, og at det ikke er bruktvare.
London Fire Brigade
- Det er ikke alltid at elsykler, elsparkesykler og produkter som gjør-det-selv-sett, batterier og ladere kjøpt fra nettbutikker følger den britiske sikkerhetsstandarden. Noen ganger er varene også falske kopier. Det er også større fare for funksjonsfeil på produkter som ikke møter sikkerhetsstandarden, utbroderer talspersonen i Brannvesenet i London.
Frykter flere dødsfall uten tiltak
Antallet branner er i det store bildet fortsatt et lavt antall sammenlignet med de vanligste årsakene til brann. Samtidig er dette branner og dødsfall som burde være mulig å forebygge. Det mener blant annet de etterlatte etter Sofia Duarte. 21-åringen døde som følge av en brann 1. nyttårsdag 2023. Familien og brannvesenet i London har delt hennes historie her. Familien krevde at det skulle bli laget en rapport basert på Duartes død, for å hindre at flere familier skal måtte gå gjennom det samme.
Det ble ikke laget noen slik rapport etter hennes død. Da dette ble kjent, uttalte Alda Simoes, en venn av familien, seg til Planet Radio. Simoes sa at familien var skuffet, men at de ville kjempe videre, siden dette er en type branner som kunne vært unngått, dersom syklene var plassert et annet sted enn ved den eneste utgangen fra huset.
Det ble derimot laget en rapport etter at 41 år gamle Mizanur Rahman døde 5. mars 2023. Der skriver obdusenten Adam Smith at han frykter flere vil dø som følge av batteribranner, dersom myndighetene ikke gjør tiltak som monner. Han trekker fram både strengere standarder for hvilke batterier som skal kunne selges, og utfordringene med at det brukes ladere som ikke passer til batteriet - enten fordi de ikke hører sammen, eller fordi det er gjort endringer på batteriet.
Anser faren for å være liten
Mens Pugsley og brannvesenet i London advarer mot praksisen med oppgraderinger av sykler, mener Direktoratet for Samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) at det er liten fare knyttet til dette. De har ingen planer om å stramme inn på regelverket.

- El-sykler har typisk et elektrisk anlegg med spenning på 36 eller 48V. Forskrift om elektroforetak og kvalifikasjonskrav for arbeid knyttet til elektriske anlegg og elektrisk utstyr (fek) regulerer hvem som kan jobbe på elektriske installasjoner, sier Jon Eirik Holst til Brann & Sikkerhet. Han er seksjonssjef for elsikkerhet i DSB.
Holst peker på vedlegget til fek §6, som blant annet dekker oppgradering av sykler.
"… arbeid på lavvoltsanlegg (under 50 volt) kan utføres/monteres av ufaglærte dersom alle de følgende vilkårene er oppfylt:
- effekten ikke overstiger 200 VA,
- monterings- og bruksanvisning følges nøye,
- hele anlegget er lett tilgjengelig for visuell inspeksjon og kontroll, og
- tilkopling til 230 V-nettet utføres av registrert virksomhet, dersom tilkoplingen ikke er forutsatt gjort over transformator med sertifisert plugg/stikkontakt."
- Dersom disse vilkårene følges, er oppgraderingen forbundet med liten risiko. Følges ladevettreglene, og vilkårene i forskriften, så er det tilstrekkelig, , sier Holst.
Begrenset hva DSB kan gjøre
Selv om det er innført forbud mot batteriene fra UPP i Storbritannia, var det ikke nok til å stanse omsetningen av de samme batteriene i Norge. Årsaken er at det ikke var noe tilsvarende forbud i EU eller EØS. Det er heller ingen norsk forhandler av batteriene, og dermed er det utenfor myndighetenes kontroll å stanse salget.
Det samme problemet gjelder for nettmarkeder som blant annet TEMU. DSB har nemlig bare mulighet til å gripe inn mot markedsaktører i Norge. Dersom UPP da hadde valgt å fortsette salget fra egne nettsider, rettet mot norske kunder, ville det vært begrenset hva DSB kunne gjort.
Samtidig kan ting være i ferd med å endre seg. Nye EU-regler vil kunne gi DSB myndighet til å gjennomføre markedstilsyn, og vedta eventuelle sanksjoner, forklarer Holst.
- Det nye varedirektivet vil gi oss større muligheter til å gjøre vedtak opp mot markedsaktører som henvender seg til norske forbrukere. Dette er gjennomført i EU, men er ennå ikke gjeldende i Norge, sier han.
Ekstra ansvar for kundene
Samtidig er DSB klare i sin tale når det gjelder batterier og deler som kan kjøpes på nett. Selv om de ikke kan gripe inn mot disse aktørene, så er de bekymret;
- DSB deler
bekymringen rundt at forbrukere bestiller produkter på nett som kan være farlige, sier Holst. Han minner også om at det er den enkelte forbruker som blir sittende med ansvaret for varer kjøpt fra nettmarkeder som TEMU.
- Vi har gjentatte ganger poengtert at dersom norske forbrukere kjøper produkter via netthandel utenfor EU og EØS, blir de som importør å regne. Da er de selv ansvarlig for at produktene er i samsvar med europeiske regler, sier Holst.