Bildet er av et tog som kjører ut fra Blixtunnelen i retning Ski. Toget er grønt og grått, og kommer ut fra den midterste tunnelen. Tunnelen til venstre er også del av samme tunnelsystem. Den til høyre er en del av den gamle Østfoldbanen.
KLARE MANGLER: Follo brannvesen IKS har avdekket flere feil og mangler for brannsikkerheten i Blixtunnelen.

Ny rapport: For dårlige brannrutiner i Blixtunnelen

Nok en gang kommer det kritikk mot den nye Follobanen. Denne gangen handler det om rutinene ved brann.

Publisert Sist oppdatert

Follo brannvesen IKS har laget en ny tilsynsrapport for Blixtunnelen. Der peker de på flere feil og mangler i brannsikkerheten, og at rutinene for brannsikkerhet er for dårlige. 

Samtidig understreker branninspektør Daniel Solli i Follo brannvesen at tunnelen er trygg.  

– Avvikene dreier seg i all hovedsak om dokumentasjon. Funnene tilsier ikke at tunnelen er utrygg, sier Solli til Teknisk Ukeblad (TU). Det var også de som omtalte rapporten først.

I gang med å utbedre

Ifølge TU får Bane Nor kritikk fra brannvesenet for risikovurderinger som er gjort, basert på størrelsen av anlegget. Tunnelen er 19,5 kilometer lang, og er den til nå lengste jernbanetunnelen i Norden.

Brannvesenet skriver at Bane Nors rutiner i for liten grad er tilpasset størrelsen, kompleksiteten, bruken og risikoen ved anlegget.

Bane Nor skal være i gang med å utbedre avvikene. Det sier presseansvarlig Anne Kirkhusmo til TU. 

– Flere av underpunktene er allerede lukket, og vi har en plan for de resterende åpne punktene. Disse punktene vil bli fulgt opp og lukket, sier hun. 

Preget av feil

Blixtunnelen og resten av den nye Follobanen åpnet 11. desember 2022. 19. desember samme år ble banen stengt etter brann i et sikringsskap på Ski stasjon.

Banen åpnet igjen 5. mars 2023. I juni kom en rapport som tok for seg hendelsene som førte til stengningen.

Bane Nors egne tekniske undersøkelser blir omtalt i denne. Da ble det konkludert med at det var flere faktorer som bidro til det som skjedde. 

Det oppsto fukt i skjøten mellom betongelementene, noe som førte til dryppende vann på en isolator for kjørestrøm. Dette vannet var også sterkt alkalisk. Da det tørket, bidro det etterlatte saltet til overslag og lysbue over isolatoren.

Konsekvensen ble at strømmen ble automatisk koblet ut og inn igjen i løpet av flere dager. Til slutt tålte ikke anlegget lenger påkjenningene som fulgte med elektrisk varmgang i kabelskjøtene. Dermed oppstod det flere branner i anlegget.

Powered by Labrador CMS