Pyroteknikk

Pyroteknikk i praksis

Pyroteknikk er et av de viktigste elementene under en konsert, et tv-show eller et utearrangement. Når fyrverkeriet treffer himmelen, er hver minste detalj både kalkulert og sikkerhetsklarert. For pyroteknikk er et fag som krever både teori, praksis og erfaring.

Publisert Sist oppdatert

Brannvernforeningen har på oppdrag for og i samarbeid med DSB (Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap) kurs og sertifiserings­ordningen for pyroteknikere i Norge. I Norge sertifiseres det innen kjøp, salg og håndtering av fyrverkeri. Profesjonelle pyroteknikere sertifiseres innen scenefyrverkeri og kategori 4 fyrverkeri.

– Scenefyrverkeri benyttes i forbindelse med utendørs- og innendørskonserter, teaterfore­stillinger og film- og tv-produksjoner. Kategori 4 fyrverkeri er det store fyrverkeriet og kalles for displayfyrverkeri. Både scene og display krever egne sertifikater og stiller høye krav til sikkerhet og at pyroteknikeren må være egnet til arbeidet, forteller Line Hamre, fagansvarlig for pyroteknikk i Brannvernforeningen.

Jeg tror alle som jobber i dette fagfeltet har et slags pyro-gen som gjør at vi elsker det vi driver med.

Espen Kolstad

Hvert år arrangeres det en rekke arrangementer der pyroteknikk nærmest er en nødvendighet for å skape god stemning blant publikum. Vi var med Aim og Unique Pyrotechnic AS på festivaljobbing.

– Jeg tror alle som jobber i dette fagfeltet har et slags pyro-gen som gjør at vi elsker det vi driver med. Vi har en felles forståelse for alt vi gjør og vi sørger for at vi alltid har det bra sammen, forteller Espen Kolstad, daglig leder i Unique Pyrotechnic AS.

Sikkerhet i fokus

Ved ethvert arrangement der pyro og fyrverkeri benyttes er sikkerhetsaspektet gjennomgående.

– Sikkerhet er alltid første prioritet hos oss. Først og fremst handler det om å skape et totalt oversiktsbilde. Vi starter risikovurdering allerede før vi begynner planleggingen av et arrangement. Sikkerheten kommer alltid først! Det hender at jeg må si nei til arrangører eller artister når de vil ha fyrverkeri som bryter med sikkerheten. Men vi er ekstremt opptatt av å levere og at det vi leverer er av beste kvalitet. Og viktigst av alt, vi skal levere et show som er trygt både for oss som er på og rundt scenen og for publikum, forteller Kolstad.

Sikkerheten står i fokus når pyrotekniker tester line for artist.
Presisjon er viktig når pyro skal kobles opp.

Risikoanalyser, søknader og tett kontakt med myndigheter er en del av en pyroteknikers hverdag.

– Jeg tror ikke folk flest vet hvor mye planlegging som ligger i forkant. Mange har nok en tanke om at pyroteknikk er det samme som når man kjøper et effektbatteri på nyttårsaften, men det er så langt fra sannheten man kan komme. Vi kan stå i dagevis og forberede ting som varer i 20 sekunder, sier pyroteknisk koordinator i Unique, Lise Katrine Tofteberg.

Tofteberg forklarer videre at de alltid foretar risikoanalyser og sender søknader til myndigheter. Unique´s simuleringsprogram er et veldig godt eksempel på hvordan et arrangement planlegges. I forkant av et show så plasseres alle pyroelementene i et 3D simulasjonsprogram. Der designes hele showet. Alle elementer som scene, lifter, vann, elektrisk, pyroeffekter og sikkerhetsavstand legges inn og kalkuleres. Den ferdige simulasjonen videreføres deretter til avfyringssystemet, som er systemet for å skyte fyrverkeri. Det gir en unik mulighet til å sette tidspunkter for når de ulike pyroeffekter skal avfyres. I tillegg er det et fint verktøy for å kunne vise både arrangører og artister hvordan fyrverkeriet kommer til å se ut.

Tofteberg støttes av Kolstad som legger til:

– Jeg tror den største utfordringen i dette faget er å få kunden og arrangøren til å se det samme som oss. Det ligger mye risiko og sikkerhetsansvar bak fyrverkeriet og simuleringsprogrammet er en fin måte å visualisere for kunde og arrangør, slik at vi sammen har en realistisk tilnærming til det som skal skje.

En arbeidsdag i stadig endring

En pyroteknikers hverdag er sjelden lik den forrige. Og mange pyroteknikere reiser land og strand året rundt.

Godt samarbeid og godt arbeidsmiljø på scene.

– Det beste med å være pyrotekniker er at det er så variert. Vi er ofte de første på en lokasjon og de siste som drar. Det er mye arbeid, men det handler også mye om egnethet. Vi adapterer oss hele tiden til nye oppgaver og nye scenarioer. Det gir meg ekstremt mye energi å jobbe i dette feltet. Jeg opplever at jobben vi legger ned alltid blir verdsatt av publikum. Det å kunne ha en hel sommer med festivaler er helt fantastisk, men når sommeren er over så er det veldig godt å komme til innendørsarrangementer på vinteren. Helt ærlig så er det en fornøyelse å gå på jobb fordi det er så variert og det at vi aldri jobber 8-16, gjør dette til verdens beste jobb, forteller pyrotekniker Tage Bore Ribesen i Unique.

Iversen får støtte fra Pyrotekniker Daniel Olafsen i Aim/Unique.

Pyrotekniker Daniel Olafsen sjekker podder i forkant av show.

– I utgangspunktet så liker jeg best at du kan reise fra sted til sted i landet, du ser at folk får gode opplevelser av det du leverer på scenen. Det er alltid nye løsninger du må ty til på alle nye steder du er på. Og det gjør at du hele tiden må tenke kreativt i løsningene dine. Man tenker jo alltid sikkerhet og det vil naturligvis alltid være en utfordring. Og utfordringer er jo det som gjør dette spennende. Følelsen du sitter igjen med når du er ferdig med et show er helt ubetalelig, sier Olafsen.

Kommunikasjon er en sentral del av arbeidshverdagen som pyrotekniker.

– Vi har til enhver tid kommunikasjon på samband med alle på scene, i pit området foran scenen, blant publikum og i alle sikkerhetssoner. Det er jo ikke til å stikke under en stol at vi holder på med ting som kan være potensielt farlig. Det gjør jo at vi hele tiden tenker sikkerhet. Det er viktig å huske på at fyrverkerier er eksplosiver, forteller pyrotekniker Hans Petter Hansen i Unique.

Også daglig leder i Unique, Espen Kolstad presiserer at kommunikasjon og tilbakemeldinger er grunnpilaren i alt de gjør. – Tilbakemeldinger er noe av det jeg synes er mest gøy. Det gjelder teorien, innsalget og leveransen. Det å kunne få levere noe kunstnerisk i samarbeid med dyktige teknikere og få gå igjennom tekniske tilbakemeldinger i etterkant, er for meg, helt gull. I tillegg så har jeg skikkelig dyktige og trivelige folk rundt meg, som gjør dette til verdens beste jobb.

Powered by Labrador CMS