Nytt verktøy for å fjerne brannbarrierer for e-drivstoff

Gjeldende standarder og retningslinjer er ikke tilstrekkelige når man ønsker å bygge eller konvertere skip til å seile på metanol, ammoniakk eller hydrogen. Sammen med ShippingLab utvikler Dansk Brand- og Sikringsteknikk Institut (DBI) derfor et verktøy som gjør det mulig å lage en merkevarestrategi for ethvert fartøy.

Publisert Sist oppdatert

Den maritime sektoren spiller en viktig rolle når det gjelder å redusere klimagassutslipp. Dels ved å bygge nye fartøyer som seiler på e-drivstoff som metanol, ammoniakk og hydrogen, og dels ved å bygge om eksisterende fartøy for de alternative drivstoffene.

Det er en lang tradisjon med mye erfaring med å seile med alternativt drivstoff som last. Men når man nå også skal seile på dem for fremdrift, er ikke gjeldende standarder og retningslinjer nok når det kommer til brannfare. Samtidig tar det tid å tilpasse dem til den nye håndteringen og bruken, som bl.a. kan omfatte hybridløsninger med både alternativt og tradisjonelt drivstoff. Derfor trenger sektoren veiledning nå, dersom brannsikkerhet for mannskap, passasjerer og last ikke skal bli et hinder for den grønne overgangen i maskinrommene.

Det nye prosjektet, METAFUEL, må gi den veiledningen. Prosjektet gjennomføres av Dansk brann- og sikringsinstitutt (DBI), og det foregår i regi av Shipping Lab for å sikre et tett samarbeid med dansk maritim sektor.

– Det er behov for et håndfast verktøy som kontinuerlig og kostnadseffektivt kan tilpasse seg den nye virkeligheten med grønne drivstoff. Vårt mål med METAFUEL er å gjøre det mulig å lage en brannstrategi for ethvert fartøy – uavhengig av hvordan det er konfigurert og uansett om det er nybygg eller ombygging av eksisterende fartøy. Dette kan bidra til å gjøre den grønne omstillingen realistisk for flere enn de ledende rederiene, sier Carsten Møller, Business Development Specialist for Maritime and Power-to-X i DBI.

Mannskap og teknologi

DBI har flere tiårs erfaring med brannsikkerhet i maritim sektor, på samme måte som GTS-instituttet også har stort fokus på Power-to-X, bl.a. hvordan metanol, ammoniakk og hydrogen skal håndteres i havner. METAFUEL bygger videre på den kunnskapen når prosjektet skal utvikle et verktøy som omfatter både mannskap, inkludert sikkerhetsutstyr, opplæring og bruk, og teknologi, inkludert skipstype og brannsikringssystemer.

– Et eksempel er vernedresser. Slik det er i dag finnes det en type dress for ammoniakksøl og en annen type for brannslukking. Så hvordan takler du både utslipp og brann? sier Carsten Møller og fortsetter:

– Og hvilken slokkemetode er best for en metanolbrann i et maskinrom hvor det også er tungt drivstoff? Spør du rederiene i dag, sier de CO2, ettersom det kreves. Men ingen vet egentlig om det er den beste løsningen.

 

Blåstemplet av ShippingLab

Det er den praktiske tilnærmingen som har ført til at ShippingLab har tatt prosjektet under sin paraply og gjort DBI til en partner.

– Det er et viktig prosjekt fordi det kan fjerne en barriere for den grønne omstillingen av maritim sektor og styrke bredden i den. Slik det er i dag er det stor usikkerhet om hvilke regler som skal følges med tanke på brannsikkerhet, dersom det f.eks. skal seile på ammoniakk, sier Magnus Gary, prosjektdirektør i ShippingLab.

– Samtidig kan man se for seg mange utfordringer på forhånd og ende opp med å overregulere og dermed gjøre prosjektene dyrere. Styrken til METAFUEL er at prosjektet skal utvikle en metode for å kunne lage en brannstrategi for enhver konfigurasjon av et skip. Med andre ord, hva er egentlig kritisk og hvilke tiltak som egentlig trengs, utdyper Magnus Gary.

Han ser frem til å bidra til å sikre prosjektets solide fotfeste i maritim sektor – både hos rederier, verft, klassifikasjonsselskap og andre interessenter.

 

Standardisert, global metode

Den forankringen vil også komme til uttrykk i andre del av METAFUEL, hvor verktøyet for brannstrategi skal prøves ut i praksis ved design av ett eller flere fartøy.

– På denne måten skaffer vi viktige eksempler. Det kan være alt fra en lokal ferge, som skal seile på metanol, til et ro-ro-skip på ammoniakk. Vi er veldig åpne for samarbeid, sier Carsten Møller.

Sammen med DBIs prosjektleder i prosjektet, Mads Ragnwald Nielsen, ser han perspektiver som strekker seg langt utover METAFRUEL:

– Vi starter med et relativt begrenset prosjekt, men vår visjon er at METAFUEL gir en standardisert metode for hvordan man dokumenterer en brannstrategi på globalt nivå for et fartøy som seiler på grønt drivstoff, understreker Carsten Møller.

Powered by Labrador CMS