Bildet er av en stålkontainer som er åpen på kortsiden. Den står utendørs. Innvendig er det montert opp et testrigg.
TESTMILJØ: I denne kontaineren ble Batteriboksen testet hos DBI.

Batteriboksen kan være klar til høsten

Teamet bak Batteriboksen har jobbet godt siden de vant Innovasjonsprisen i november i fjor. Det endelige produktet kan stå klart allerede etter sommerferien.

Publisert Sist oppdatert

Tre måneder er gått siden Whtif vant Brannvernforeningens Innovasjonspris. Siden den gang har mye skjedd, sier oppfinneren René Depuis til Brann & Sikkerhet.

– Vi har vært i Danmark, for å gjennomføre tester på laboratoriet til DBI. Vi hadde med blant annet testrigg for penetrering og kjøkkenmiljøet vi har brukt tidligere, nymalt for anledningen, sier Depuis til Brann & Sikkerhet.

Vanskelig med referanser

Depuis forklarer til Brann & Sikkerhet at verken Whtif eller DBI har lykkes med å finne noen relevante standarder å teste batteriboksen opp mot. Derfor har de tatt i litt ekstra under testene, for sikkerhets skyld.

– Vi testet med en litium-polymer celle på 11,1 Wh. Denne cellen overgår alle kjente primær- og forbruksbatterier som er tiltenkt å havne i boksen når det gjelder energikapasitet, forklarer han.

Selve testene ble gjennomført utført utendørs.

– De hadde satt opp en kraftig modifisert container, med avtrekk som også renset lufta. Det var også satt opp med mulighet for slukking med vanntåke, sier Depuis.

Bildet viser batteriboksen i et grønt kjøkkenmiljø. Det kommer røyk ut fra boksen, etter at et batteri er blitt penetrert på innsiden av boksen som del av en test.
TEST: Batteriboksen ble testet hos DBI i Danmark.

– Verdifulle data

Testene ble gjort ved å sette i gang en termisk rusing i batteriene. Det skjedde både ved penetrering og ved overlading.

Det ble gjort opptak av testene, både i HD og med Flir varmekamera. Du kan se opptakene nederst i saken. Underveis ble det også tatt stillbilder, og sju termoelementer leste av temperaturen hvert femte sekund, forklarer Depuis.

– Vi fikk mye verdifulle data ut fra disse testene. Det ble målt hele 618℃ inne i boksen under en av testene, sier han. 

Depuis sier alle testene var vellykket. Ingen av testene endte med at etikettene fra dispenseren i boksen, selve boksen eller kjøkkenmiljøet begynte å brenne. Både selve boksen og baggen inni tålte temperaturen.

– Dermed var det bare gjennom toppen at det kom ut flammer, gass eller røyk. Altså virket det slik vi hadde tenkt det, sier han.

Vil tåle mer

Testen ble gjort i en 3D-printet utgave av batteriboksen, sier Depuis. Dette gjør ham enda sikrere på at boksen vil tåle påkjenningen en termisk rusing vil føre til.

– Årsaken er at egenskapene til 3D-materialet er svakere enn det som vil bli benyttet i den ferdige boksen. Det gjelder både for varme- og brannmotstand, men også for mekanisk styrke. For de tekniske, vil materialene i den støpte Batteriboksen overgå V-0 (UL-94-standarden) med minst 0.4mm tykkelse, forklarer han. Den endelig boksen vil bli støpt i stedet for å bli 3D-printet.

Bildet er av fire menn i et rom som forbereder en test av batteriboksen.. Fra venstre: Anders Drustrup, Andreas, Ove Frydenberg og René Depuis.
FORBEREDELSER: Bildet er fra forberedelsene før testen. Fra høyre: René Depuis og Ove Frydenberg fra Whtif, sammen med Andreas Norsk og Anders Drustrup fra DBI.

I rute

Da Brann & Sikkerhet besøkte Whtif i forbindelse med tildelingen av prisen, anslo Depuis at produktet kunne komme på markedet i løpet av høsten 2024.

– Støpeformene blir bestilt i disse dager. Hvis alt går etter planen håper vi å ha pilotboksene på plass første halvdel av april, slik at vi kan ha en endelig gjennomgang og kvalitetskontroll, sier Depuis.

– Enn så lenge holder planen med å kunne levere første ordre rett over sommerferien, legger han til.

Powered by Labrador CMS